3 mars 2014 - Ukraine - Remarques à la presse de M. Gérard Araud, représentant permanent de la France auprès des Nations unies

(en français et en anglais)

Bonjour,

Nous avons donc tenu une réunion du Conseil de sécurité à la demande de la Fédération de Russie. Nous avons été extrêmement déçus par cette réunion qui ne nous a rien apporté de nouveau. Nous avons vu un ambassadeur de Russie agiter un papier d’un président renversé, nous dire qu’il y avait des nazis qu’il fallait battre. D’une certaine manière, nous avons eu l’impression d’être 50 ans en arrière, vous l’avez entendu. C’est donc un moment extrêmement triste. C’est un moment que nous regrettons car nous pensons que la seule solution doit être une solution politique.

What I said was : As you know, we had a meeting of the Security Council at the request of the ambassador of the Russian Federation. We are extremely disappointed. We saw a Russian ambassador using a piece of paper signed by a deposed president saying that there is a threat of nazism and basically justifying the Russian occupation of Crimea. We were thrown 50 years back.

This meeting was unfortunately totally useless. We were hoping that the ambassador of the Russian Federation would tell us that the Russian Federation is agreeing to mediation but they did not. They said that the government of Kiev has no legitimacy. They said that Mr Yanukovych is the only president, yet nobody knows where he is –except that he is certainly not in Ukraine anymore. And they said that the Russian army is protecting a population against a threat that nobody has so far detected. Again, it is regrettable but we do hope that, eventually, all the political efforts will draw Russia to the table of negotiation and will convince Russia to withdraw their forces from Crimea back to their barracks.

***

Q : M. l’ambassadeur, une question en français. Vous avez à plusieurs reprises comparé ce qui se passe avec l’intervention russe à la guerre froide et vous venez de le refaire. Est-ce que, finalement, ce n’est pas une manière de reconnaître ce que beaucoup disent, c’est-à-dire que la possibilité pour l’Occident de faire quoi que ce soit est extrêmement limité. Est-ce que finalement les Ukrainiens ne vont pas se retrouver tout seuls comme les Tchécoslovaques dans les années 1960 ?

Justement, nous ne sommes pas en 1960. Il existe aujourd’hui des choses qui n’existaient pas dans les années 1960. Il existe l’internet, il existe la liberté de la presse, il existe une société civile active, qu’elle soit en Ukraine ou qu’elle soit dans la Fédération de Russie. Il y a l’opinion publique mondiale et nous espérons que la Russie comprendra que le chemin vers la prospérité passe par la coopération avec la communauté internationale. Comme mon collègue britannique l’a rappelé, la bourse de Moscou a perdu 13%, le rouble est en recul. Ceci n’est pas un complot. C’est simplement la réaction d’une communauté internationale. En 2014, on ne peut pas se comporter comme en 1968.

Q : Ambassador, why don’t you accept that the legitimacy of the deployment of the Russian forces is based on the letter from Mr Yanukovych ?

What is happening is that the Russian army simply occupied the region of Crimea. That was a decision taken in Moscow. Somebody went and met Mr. Yanukovych and got a signature. But the reality in Ukraine right now is that neither the Parliament –where Mr. Yanukovych used to have the majority- nor the population- recognizes Mr Yanukovych as the president. It was also very moving the way that the Russian Federation referred to the letter of 28 February which was negotiated by the Foreign ministers of France, Poland and Germany. Because at the time it was signed, the Russian Federation did not recognize this agreement and refused to endorse it. Suddenly, they discovered that it exists, only after it is not implementable anymore because things have changed.

What is important at the end of the day is that we have to let Ukrainians decide of their own fate. There will be a presidential election on 25 May, organized by the Ukrainian authorities. They are ready to put this election under OSCE supervision. We will see who wins the election.

Q : Are you saying that it is a false letter ?

It is not a false letter. It is a false president.

En savoir plus sur l’Ukraine.